باغ خونی مشهد

تاریخچه و مشخصات باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد یکی از باغ های مشهور در این شهر است که فاصله چندانی با حرم مطهر امام رضا (ع) ندارد. فاصله این باغ تا حرم حدودا 1500 متر است. پس اگر قصد سفر به مشهد را دارید، حتما به این باغ تاریخی نیز سری بزنید. قبل از سفر نیز حتما این مطلب جالب را در مورد باغ خونی بخوانید. در مورد تاریخچه باغ خونی مشهد همین بس است که بدانید؛ بنا بر روایات تاریخی در سال 1314 شمسی یا همان 1912 میلادی از همین باغ، مسجد گوهرشاد را به توپ بستند.

تاریخچه باغ خونی مشهد

مورخان، 2 فرضیه اصلی را برای نامگذاری این باغ ارائه کرده اند. فرضیه اول به رویداد سیاسی به توپ بستن مسجد گوهر شاد مشهد باز می گردد. در واقع در این فرضیه آمده است که روس ها پس از به توپ بستن این مسجد، اجساد متوفیان را در این باغ به خاک سپرده اند. این باغ همان مکانی است که در اختیار کنسولگری روسیه به فرماندهی ژنرال سرکسی میکولوتوف قرار گرفت و در سال ۱۳۲۰ قمری از آن جا به عنوان پایگاهی برای گلوله باران مردم متحسن در حرم مطهر امام رضا (ع) توسط روس ها استفاده شد.

مالک اصلی این باغ فردی به نام حاج محمد مهدی تاجر قندهاری بود و قدمت آن نیز به سال 1248 هجری شمسی می رسد. اما به دلیل تغییرات سیاسی آن سال ها، این باغ در اختیار کنسولگری روسیه قرار گرفت و مدتی نیز به عنوان دفتر بازرگانی دولت روسیه از آن استفاده شد.

اولین سند این باغ به سال 1317 شمسی باز می گردد. این سند به نام اداره مالیه بود و پس از انقلاب نیز در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفت. طی تغییر و تحولاتی، پس از مدتی سند باغ خونی مشهد به نام نیرو انتظامی زده شد.

در فرضیه دومی که مربوط به تاریخچه این باغ است و توسط تاریخ شناس معروف مشهدی استاد سیدی ارائه شده آمده است که کلمه خون، خین، خونیک و خانیک تلفظ های مختلف واژه‌ ای پهلوی به معنای چشمه است. این فرضیه نشان می دهد که در این باغ چشمه ای روان بوده و به همین دلیل به آن باغ خونی یا همان باغ چشمه گفته می شود. بیشتر تاریخ شناسان فرضیه دوم را محکم تر از فرضیه اول می دانند.

مشخصات باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد
باغ خونی مشهد

همان طور که گفتیم باغ خونی مشهد مربوط به دوره قاجار است. وسعت این باغ ذوزنقه ای شکل حدود 6500 متر مربع می باشد. این باغ دارای سه عمارت مستقل بوده که در حال حاضر دو ساختمان آن تخریب شده‌ است.

این باغ در ضلع شمال شرقی میدان بسیج مشهد واقع شده است. با توجه به عکس های هوایی که در سال 1315 از این باغ گرفته شده، علاوه بر عمارت 879 متری یا همان عمارت اصلی، دو عمارت دیگر نیز در ضلع شمالی این باغ وجود داشته است.

این باغ از جمله باغ‌هایی است که با وجود اجرای طرح های عمرانی و طرح های توسعه شهر مشهد، همچنان پا بر جا است. باغ خونی مشهد به عنوان تنها باغ ایرانی در مشهد شناخته می شود. بازدید از آن برای عموم رایگان و آزاد است و پیشنهاد می کنیم که در سفر خود حتما از این باغ زیبا دیدن کنید.


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “تاریخچه و مشخصات باغ خونی مشهد”

  1. فاطمه ایل بیگی نیم‌رخ
    فاطمه ایل بیگی

    من دیروز رفتم برای تماشای این باغ،که متاسفانه اجازه ورود داده نشد و گفتن این باغ به نیروی انتظامی واگذار شده و ورود عموم ممنوع است.

  2. محمد سجاد نیم‌رخ
    محمد سجاد

    یکی از مهمترین وقایع مربوط به باغ خونی فاجعه مسجد گوهرشاد است که متاسفانه در این متن درست بهش اشاره نشد.
    در سال ۱۳۱۴ مردم مظلوم مشهد که به مسئله کشف حجاب و دین زدایی رضاخان ملعون اعتراض داشتند در مسجد گوهرشاد تحصن کردند. رضا خان نیز دستور حمله و کشتار مردم مظلوم را داد که در این فاجعه بالغ بر ۴۰۰۰ نفر شهید شدند پس از این واقعه نیروهای رضا میرپنج مجروحین و پیکر های مقدس شهدا را بدون تفکیک و بدون غسل و کفن در گور های دسته جمعی نامعلومی دفن کردند که هنوز این گور ها پیدا نشده است.
    یکی از مکان های احتمالی دفن این شهدا همین باغ خونی می‌باشد.