باغ وحش وکیل آباد مشهد

باغ وحش وکیل آباد مشهد کجاست و چه حیواناتی در آن نگهداری می شود؟

باغ وحش وکیل آباد تنها باغ‌ وحشی است که در حال حاضر در مشهد فعال است. این باغ وحش 260000 متر مربعی درست در شمال غربی شهر مشهد و در مجاورت پارک جنگلی وکیل آباد واقع شده است. در ادامه این مطلب مجله مشهد رو می خواهیم اطلاعات جالبی را در مورد باغ وحش وکیل آباد مشهد در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه باغ وحش وکیل آباد

پیشینه ساخت باغ وحش به شکل امروزی در ایران، به دوره ناصر الدین شاه قاجار یعنی حدود 150 سال پیش باز می گردد. در همین دوران بود که اولین باغ وحش ایران در منطقه دوشان تپه تهران (میدان کلاهدوز فعلی) ساخته شد. پس از بسته شدن این پارک در دوران مضفر الدین شاه، تا مدت ها باغ وحشی در ایران دایر نبود.

باغ وحش مشهد از جمله اولین باغ وحش های ایران بود که پس از باغ وحش دوشان تپه و در سال 1338 هجری شمسی ساخته شد. محل استقرار این پارک در سال های ابتدایی تاسیس، محله خواجه ربیع این شهر بود. اما بعدها به دلیل گسترش محدوده شهری، به پارک جنگلی وکیل آباد منتقل شد. متاسفانه باغ وحش وکیل آباد مشهد به دلایل مختلفی چند بار در آستانه بسته شدن قرار گرفت و در حال حاضر نیز شرایط خوبی ندارد. با این وجود به دلیل این که تنها باغ وحش شهر است و مشهد نیز سالانه پذیرای گردشگران زیادی است، هر روز حدود 5000 نفر از آن بازدید می کنند.

همان طور که در بالا نیز ذکر کردیم، باغ وحش مشهد یکی از قدیمی ترین باغ وحش های ایران است. اما متاسفانه در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل فضاهای غیر استاندارد برای نگهداری از حیوانات، محیط های کوچک برای انبوه سازی گونه های مختلف جانوری، تغذیه نامناسب، مصرف داروهای تاریخ گذشته و غیر استاندارد برای حیوانات و عدم رعایت بهداشت در محیط باغ، رو به رو است.

باغ وحش وکیل آباد مشهد
باغ وحش وکیل آباد مشهد

مشخصات فنی

انواع مختلفی از آبزیان، خزندگان، پرندگان، علف خواران و حیوانات گوشتخواری مانند شیر، ببر، خرس، گراز وحشی، شامپانزه‌ها، ببر، مار و ده ها گونه جانوری دیگر در این پارک زندگی می کنند.

این باغ وحش از نظر وسعت، بزرگترین باغ وحش کشور محسوب می شود و 125 گونه جانوری را در خود جای داده است. 61 گونه از پستانداران، 49 گونه از پرندگان، 10 گونه از آبزیان و 5 گونه از خزندگان مختلف در این پارک نگهداری می شود. انواع مختلفی از آبزیان، پرندگان، خزندگان، انواع حیوانات گوشتخوار و علفخوار مانند شیر، ببر، خوک، تمساح، شامپانزه، گراز، مار، لاما، گوزن، سیاهگوش، قوچ و بسیاری از گونه‌های در حال انقراض یا کمیاب جانوری در این باغ وحش در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

باغ وحش مشهد علاوه بر فضای باز دارای سالنی موزه‌ مانند است که برای نمایش گونه های جانوری تاکسیدرمی شده طراحی شده است. این بخش از باغ وحش معمولا برای کودکان جذابیت بیشتری دارد. تایگون ها یکی از جالب ترین گونه‌های جانوری هستند که در باغ وحش وکیل آباد نگهداری می شوند. این حیوان اولین بار حدود 15 سال پیش در آمریکا به دنیا آمد و حاصل پیوند ببر و شیر است.

ببر بنگال، ببر اندونزی، تیزشاخ سفید، قوچ و میش آئوراد، تمساح، لاما، پلنگ آفریقایی و سیاه گوش از جمله حیوانات نادر و کمیابی هستند که در این مجموعه از آن ها نگهداری می شود. یکی از مهمترین اقدامات مسئولان پارک، تلاش برای حفظ گونه های جانوری در حال انقراض است. به همین منظور هم مطالعات مختلفی در مورد نحوه تکثیر گونه های نادر و یا در حال انقراض جانوری در این پارک انجام شده است.


منتشر شده

در

توسط