گردشی در باغ گیاه شناسی مشهد و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

در ادامه این مطلب مجله مشهد رو می خواهیم شما را با یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی به نام باغ گیاه شناسی مشهد آشنا کنیم. اما قبل از هر چیزی باید به سوال زیر پاسخ دهیم.

باغ گیاه شناسی چیست؟

باغ گیاه شناسی به باغی می گویند که گونه های مختلف گیاهی، با اهداف خاص در آن جا نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار می گیرند. در این باغ ها انواع گیاهانی که در جهان وجود دارد پرورش داده شده و به صورت علمی از آن ها نگهداری می شود. البته این نوع باغ ها ممکن است به سبک های مختلفی ساخته شوند. مثلا برخی از باغ های گیاه شناسی جهان مخصوص گیاهان گرمسیری یا گیاهان آلپی هستند. برخی نیز از گونه های گیاهی بسیار کمیاب در جهان نگهداری می کنند.

این باغ ها اغلب به همت دانشگاه ها و مراکز علمی تاسیس می شوند و هدف اصلی آن ها نیز نگهداری از گیاهان زنده جهان، انجام پژوهش های علمی، حفاظت و نمایش گونه های گیاهی مختلف به عموم مردم است. سابقه تاسیس چنین باغ هایی به قرون وسطی در اروپا باز می گردد. در این دوره طب سنتی و استفاده از گیاهان برای درمان بیماری های گوناگون رونق فراوانی داشت.

اوین باغ گیاه شناسی در دنیا، در قرن شانزدهم و در ایتالیا تاسیس شد. (1) اولین باغ گیاه شناسی کشورمان نیز در سال 1310 در دانشکده کشاورزی کرج مورد بهره برداری قرار گرفت. بعدها و به مرور زمان در اقصی نقاط کشور، مراکز علمی دست به کار شدند و باغ های گیاه شانسی متعددی را راه اندازی کردند.

آشنایی با باغ گیاه شناسی مشهد

همان طور که می دانید مشهد یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می شود که سالانه میزبان زائران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. به همین جهت نیز در سال 1392، در زمینی به مساحت 25 هکتار، باغ گیاه شناسی مشهد افتتاح شد. این باغ از 11 کلکسیون مختلف که ترکیبی از هنر معماری، معماری منظر و علم گیاه شناسی هستند، تشکیل شده است.

در باغ گیاه شناسی مشهد 44000 متر مربع چمن، 14950 اصله درخت و درخچه، 25252 متر مربع گل دائمی، 9500 متر مربع گل فصلی و 68200 متر مربع معبر دارد. در ادامه به معرفی کلسیون ها و بخش های مختلف این باغ خواهیم پرداخت.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

کلکسیون گیاهان دارویی معطر

این کلکسیون در مجموع یک و نیم هکتار مساحت دارد و 400 نمونه ژنتیکی در قالب حدود 180 گونه گیاهی از داروهای معطر گیاهی از 60 راسته گیاهی در آن نگهداری می شود.

باغ رز

باغ رز حدود یک هکتار از مساحت موزه گیاه شناسی مشهد را به خود اختصاص داده است. در این کلکسیون نیز ۳۰ گونه و ۱۲۰ رقم گل رز نگهداری و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

باغ صخره ای

باغ صخره ای دیگر کلکسیونی است که در این مجموعه می توانید از آن بازدید کنید. در این بخش نیز انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره ای وجود دارد.

باغ میوه

باغ میوه نیز نمونه ای شبیه‌ سازی شده و کوچک از کوچه باغ های قدیمی ایران است. ۱۴۰ گونه درخت میوه ای و ۳۰ گونه درخت غیرمثمر مانند نارون در این کوچه باغ کشت شده است.

نهالستان

نهالستان و گلخانه ها، یکی از بخش های مهم باغ گیاه شناسی مشهد هستند که گونه های گیاهی موجود در باغ، ابتدا در آنجا پرورش داده می شوند. در این بخش بیش از ۴۰ گونه گیاه زینتی یا تحقیقی در حال تکثیر است.

جشنواره دائمی گل های داوودی

یک هکتار از مساحت این باغ به نمایشگاه گل ها داوودی اختصاص داده شده است. در این بخش 700 نمونه ژنتیکی از گل های داوودی که از سراسر ایران جمع آوری شده اند، نگهداری می شود. همین موضوع نشان می دهد که این گل، چه تنوع زیادی دارد. این جشنواره هر ساله در فصل پاییز برگزار می شود.

نام علمی گل داوودی Chrysanthemum spp است که به خانواده Asteraceae تعلق دارد. این گیاه بومی شرق آسیا خصوصا چین است. تنوع در رنگ و شکل این گل آن را به یکی از گل های زینتی محبوب در سراسر دنیا تبدیل کرده است. اگر علاقمند هستید که از گونه های مختلف این گیاه دیدن کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما به باغ گیاه شناسی مشهد سری بزنید.

باغ گیاه شناسی مشهد همه روزه از ساعت 7 صبح تا 7 شب، به آدرس مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر آماده خدمت رسانی به بازدیدگنندکان است.


منتشر شده

در

توسط