موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان بنایی مدرن برای نمایش آثار تاریخی و قدیمی

یکی از مدرن ترین موزه های شهر مشهد موزه بزرگ خراسان است که در زمینی به مساحت 4900 متر مربع در سال 1393 افتتاح شد. این موزه که در مجموعه فرهنگی تفریحی کوهسنگی واقع شده است، 12 طبقه دارد و گنجینه ای از آثار قدیمی می باشد. موزه بزرگ خراسان علاوه بر نمایش اشیاء و آثار قدیمی، دارای تالار تخصصی، کتابخانه و آزمایشگاه نیز می باشد. در ادامه این مطلب مجله مشهد رو بیشتر در مود بنا و آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده است صحبت خواهیم کرد.

بنای موزه بزرگ خراسان

پلن اولیه ساخت این موزه در سال 1356 مطرح شد اما به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی آن زمان، ساخت آن به تعویق افتاد. تا این که در سال 1371، و با اتمام جنگ تحمیلی مجددا این ایده مطرح شد. شهرداری مشهد برای انتخاب طرح و پلن ساختمان موزه مسابقه ای بزرگ ترتیب داد. در این مسابقه طرح دکتر محمد امین میرفندرسکی که الهام گرفته از بنای عمارت خورشید کلات نادر بود توسط هیئت داوران برگزیده شد. پس از مذاکرات و توافقات اولیه، شهرداری مشهد ۴۹۰۰ مترمربع از اراضی بوستان کوهسنگی را به ساخت این مجموعه اختصاص داد. سرانجام بنای موزه بزرگ خراسان در نمیه دوم سال 1382 گلنک خورد.

این موزه که یکی از بزرگترین موزه های خاورمیانه است در 12 طبقه به ارتفاع 53 متر و زیر بنای 18000 متر مربع در بهمن ماه سال 1393 افتتاح شد. برای قدردانی از اشخاصی که در اجرای این پروژه نقش داشتند، بخش هایی از موزه به نام دکتر میرفندرسکی، مهندس کازرونی و دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی نامگذاری شده است.

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، موزه بزرگ خراسان یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین موزه های ایران است. در این بنا امکانات امنیتی نظیر سیستم ضد حریق، ضد زلزله و آسیب های جنگی طراحی شده است.

موزه بزرگ خراسان
موزه بزرگ خراسان

آثار موزه

ابزارهای سنگی، اشیاء سفالی، شیشـه ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرمی از جمله آثاری است که در حال حاضر در این موزه به نمایش درآمده اند. در کل سعی شده در انتخاب آثار به گونه ای عمل شود که عظمت و شکوه استان خراسان به نمایش درآید. قدمت این آثار به دوران پیش از تاریخ، دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی باز می گردد. البته قدیمی ترین آثاری که در این موزه به نمایش درآمده اند، دست افزارهای عصر پارینه سنگی هستند که قدمت آن ها به حدود هشتصد هزار سال قبل باز می گردد.

آثار به نمایش درآمده بیشتر مربوط به سلسله های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی هستند. همان طور که می دانید، نام خراسان را در دوره ساسانی بر روی این خطه از ایران نهادند. البته خراسان آن زمان مناطقی از ازبکستان و تاجیکستان و بخش‌هایی از قرقیزستان و قزاقستان را نیز در بر می گرفت. آثار دوره اسلامی این موزه نیز مربوط به صدر اسلام تا اوان سلطنت قاجار می باشند.

از بهمن ماه ۱۳۹۵ نمایشگاهی با عنوان “نمایشگاه هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی” در این موزه دایر شده است که مخصوص نمایش اشیای بسیار نفیسی از موزه های بزرگ ایران می باشد. گالری سفال، گالری فلزات، گالری منسوجات و گالری خط و نقاشی و کتابت از جمله بخش های این نمایشگاه هستند.

بخش های مختلف موزه

آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشـیاء تاریخی و تزئینات تاریخی (آزمایشگاه دکتر باقر آیت الله زاده شـیرازی). در این بخش از موزه علاوه بر نصب امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مخصوص حفاظت و مرمت، بخش هایی مانند بخش پژوهشی، مستند سازی و مطالعات اشیاء تاریخی و تزئینات معماری نیز تعبیه شده است.

سالن اجتماعات (سالن دکتر محمد امین میرفندرسکی). این سالن مجهز به سیسـتم های سمعی و بصری پیشرفته بوده و ظرفیتی بالغ بر ۱۴۰ نفـر را دارد.

کتابخانه تخصصی (کتابخانه مهندس سراج الدین کازرونی). این کتابخانه بیش از ۵۰۰۰ جلد کتاب، اسناد و عکس های تخصصی را در خود جای داده و مکانی مناسب برای مطالعه پژوهشگران و علاقه مندان می باشد.

سالن نمایشگاهی و موزه ای. این سالن با مساحتی بالغ بر ۲۷۰۰ مترمربع، برای برپایی نمایشگاه های دوره ای و فصلی از آثار تاریخی و آثار هنری معاصر پیش بینی شده است.

سالن موزه. طبقه همکف، اول و دوم این بنا با مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ مترمربع، مخصوص نمایش دائمی آثار موزه است. این بخش در واقع هسته اصلی موزه بوده و محلی برای نمایش اشیاء تاریخی مکشوفه از منطقه خراسان می باشد.


منتشر شده

در

توسط