جاذبه ها و برنامه های موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد

آشنایی با جاذبه ها و برنامه های موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد

یکی از جاذبه های گردشگری شهرها که نه تنها برای گرشگران خارجی بلکه برای اهالی خود شهر نیز جذاب است موزه ها می باشد. موزه ها در واقع محلی برای نمایش هستند. شهر مشهد نیز دارای موزه های متعدد با موضوعات متنوع است. یکی از موزه های جذاب این شهر، به خصوص برای کودکان و دانش آموزان، موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد می باشد. در ادامه این مطلب مجله مشهد روی می خواهیم بیشتر در مورد بخش های مختلف، ویژگی ها و برنامه های موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد صحبت کنیم.

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد

این موزه که در حد فاصل میدان آزادی و میدان جمهوری مشهد واقع شده در سال 1377 به همت مرکز تربیت معلم شهید بهشتی و زیر نظر آموزش و پرورش این استان، افتتاح شد.

بخش های مختلف موزه

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد دارای 2 طبقه، 4 سالن و مجموعا 24 غرفه می باشد. اما اشیاء نمایش داده شده در آن به 6 بخش تقسیم می شوند. این بخش ها عبارتند از:

  1. فیزیک: در این بخش موزه شما می توانید با تماشای بازسازی پدیده های طبیعی و آزمایش های مختلف با علم بیشتر آشنا شوید. بخش فیزیک موزه در 2 سالن به نمایش گذاشته شده است. سالن اول مختص پدیده نور بوده و سالن دوم حاوی غرفه‌های مکانیک، سیالات، صوت، الکتریسیته و مغناطیس می باشد.
  2. حیات وحش: انواع جانوران، پرندگان و پستانداران بومی و غیر بومی، به صورت تاکسیدرمی شده در این بخش موزه نمایش داده می شوند.
  3. زمین شناسی: در این بخش اطلاعات جالبی در مورد انواع سنگ ها، فسیل ها و کانی های صنعتی وجود دارد.
  4. جغرافیا: نقشه قاره‌ها، کشور ایران، استان خراسان و دیگر نقاط جهان در این بخش از موزه به نمایش گذاشته شده است.
  5. زیست شناسی: بدن انسان، جانور شناسی و گیاه شناسی 3 بخش اصلی این قسمت از موزه هستند. در غرفه بدن انسان ساختار و عملکرد دستگاه های مختلف بدن معرفی شده است. در غرفه جانور شناسی، کلکسیونی از گونه های مختلف جانوری مانند حشرات، صدف ها،‌ خزندگان و … به نمایش درآمده است. در غرفه گیاه شناسی نیز انواع گیاهان دارویی، قارچ ها‌ و بذرها معرفی شده اند.
  6. دفاع مقدس: این بخش به نمایش ادوات و تجهیزات انفرادی و وسایل شخصی شهدا و رزمندگان جنگ تحمیلی پرداخته است.

کل زمان مورد نیاز برای بازدید از این نمایشگاه، یک ساعت و نیم است که به 4 قسمت 20 دقیقه ای تقسیم می شود. بازدید کنندگان می توانند در گروه های 50 نفری از این بخش ها بازدید کنند. جالب است بدانید که در هر بخش یک کارشناس وجود دارد که اطلاعات مربوطه را در اختیارتان قرار می دهد.

برنامه های موزه

جاذبه ها و برنامه های موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد
جاذبه ها و برنامه های موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد

هر بخش از این موزه جاذبه هایی دارد که تماشای آن ها به خصوص برای دانش آموزان بسیار سودمند است.

به عنوان مثال در بخش فیزیک نمایشگاه، آزمایشات مختلفی مانند آزمایش تخته میخ برای آموزش قانون فشار و آزمایش تغییر صدا انجام می شود. در این بخش موزه، قسمتی به نام نجوم وجود دارد که به دو بخش سیارات و منظومه شمسی و بخش افلاک نما تقسیم می شود. در هر کدام از این بخش ها نیز برنامه های جذابی برای بازدیدکنندگان طراحی شده است.

در بخش زیست شناسی موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد اتاقی به نام اتاق جنین شناسی تعبیه شده است. در این اتاق نمونه هایی از جنین 1 ماهه تا جنین 8.5 ماهه انسان وجود دارد که همگی واقعی هستند. البته جنین برخی از حیوانات، قلب، شش و کلیه انسان نیز در این بخش از موزه به نمایش گذاشته شده است.

قسمت خلاقیت موزه به چند بخش اتاق ادبیات، اتاق قدیمی ترین تکنولوژی ها، اتاق مهندسی معکوس و بخش سنگ ها، کانی ها و فسیل ها تقسیم شده است. مثلا در در اتاق ادبیات داستان هایی مانند داستان رستم و سهراب نقل می شود. در اتاق تکنولوژی های قدیمی، قدیمی ترین نقشه ی ایران، نقشه اقتصادی ایران، قدیمی ترین وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، ماشین حساب و پنکه به نمایش در آمده است.

در کل این موزه حاوی بخش های متنوعی است که تماشای آن ها به خصوص برای دانش آموزان بسیار جذاب است. توصیه می شود که در سفر خود به شهر مقدس مشهد، بازدید از این موزه زیبا را از دست ندهید.


منتشر شده

در

توسط