کاخ موزه محمدرضا شاه در مشهد

کاخ موزه محمدرضا شاه در مشهد

یکی از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر مشهد موزه ای با نام موزه محمدرضا شاه است. این موزه در واقع همان کاخ رضا شاه است که در باغ ملک آباد ساخته شده. در ادامه این مطلب مجله مشهد رو در مورد تاریخچه و جزئیات کاخ موزه محمدرضا شاه در مشهد با شما صحبت خواهیم کرد.

باغ ملک آباد یکی از باغ های بزرگ و قدیمی شهر مشهد است که حدود 283 هزار متر وسعت دارد. کاخ موزه محمدرضا شاه نیز بنایی با مساحت 1387 متر است که در ضلع جنوبی این باغ ساخته شده است. در حال حاضر این باغ در اختیار آستان قدس رضوی است و میوه های آن صرف امور همین مرکز می شود. اما اجازه بازدید عمومی از این کاخ وجود ندارد.

تاریخچه کاخ موزه محمدرضا شاه

همان طور که گفتیم کاخ موزه محمدرضا شاه در باغی به نام باغ ملک آباد بنا نهاده شده است. باغ ملک آباد یکی از باغ های مشهور شهر مشهد است که پس از تصرف روستای ملک آباد در سال 1315 شمسی در این روستا تاسیس شد. برخی معتقدند که در زمان پهلوی، این باغ محل اقامت شاه در زمان مسافرت به مشهد مقدس بوده است.

پس از تصرف این باغ توسط رضا شاه و ساخت کاخ در این محل، برای تزیین آن از لوازم فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی استفاده شد. طراحی و دکوراسیون داخلی این کاخ توسط شرکت دوانسن فرانسوی انجام شد.

باغ ملک آباد مشهد
باغ ملک آباد مشهد

در حال حاضر بازدید از این کاخ برای عموم مردم آزاد نیست و لوازم آن نیز پس از انقلاب به تصرف دولت درآمد. برخی از این اموال به موزه ها دیگر ارجاع داده شد، برخی صرف امور مملکتی شد و به خزانه دولت بازگشت و برخی از آن ها نیز همچنان به عنوان اشیاء موزه در کاخ مانده اند. متاسفانه و به دلیل این که بازدید از کاخ آزاد نیست. لیست کاملی از اموال آن در اختیار نمی باشد.

این باغ دارای درختان میوه، گونه های مختلف گل و گیاه ، قنات و چند حلقه چاه است و ثمر آن نیز صدها تن محصولات باغی و گلخانه ای است. در مجاورت این باغ بلوار ملک آباد مشهد واقع شده است. جالب است بدانید که این بلوار تا اوایل دهه 70 نیز دارای درختان بلند و سرسبزی بود. به طوری که کل بلوار با سایه درختان پوشیده شده بود. اما متاسفانه به دلیل وقوع چند حادثه سقوط، کم کم تعداد این درختان کم شد.


توسط

برچسب‌ها: